جمعه ؛ 30 شهريور 1403
07 مهر 1397 - 09:40
تکنیک‌های جنگ روانی در فضای مجازی (۵)

چرایی حملات مجازی همه‌جانبه به ناجا

منظور از عملیات روانی مجموعه فنون و اقداماتی است که بر انگیزه ها، سلایق و روحیه مخاطبان تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را برای انجام و تشدید کنش‌های آشوبگرانه تهییج و تحریک می‌کند. در سال‌های اخیر دشمن در استفاده از عملیات روانی برای تهییج مردم به آشوب تمام توان خود را به کار گرفته است و در این مسیر اقدامات زیادی را برای تخریب چهره نیروی انتظامی در نگاه مردم در دستور کار قرار داده است.
کد خبر : 1494

پایگاه رهنما :

منظور از عملیات روانی مجموعه فنون و اقداماتی است که بر انگیزه ها، سلایق و روحیه مخاطبان تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را برای انجام و تشدید کنش‌های آشوبگرانه تهییج و تحریک می‌کند. در سال‌های اخیر دشمن در استفاده از عملیات روانی برای تهییج مردم به آشوب تمام توان خود را به کار گرفته است و در این مسیر اقدامات زیادی را برای تخریب چهره نیروی انتظامی در نگاه مردم در دستور کار قرار داده است. چرا که عدم اعتماد مردم به پلیس منجر به فرمانبرداری کمتری خواهد شد که این موضوع می‌تواند شروع خوبی برای آغاز اغتشاشات درون شهری و هرج و مرج طلبی به شمار آید.
از سال ۸۸ تاکنون به صورت حساب شده اقداماتی در جهت تخریب پلیس انجام می‌شود و هدف این اقدامات ایجاد شکاف میان نیروی انتظامی و مردم است. در حالیکه نیروی انتظامی فرزندان همین ملت هستند که در سخت‌ترین و پرمخاطره‌ترین شرایط برای حفظ امنیت این کشور تلاش می‌کنند، اما اقدامات برنامه ریزی شده برای تخریب چهره آن‌ها در دستور کار دشمن و نیرو‌های داخلی اش قرار دارد. در سال‌های گذشته کلیپ‌های زیادی در فضای مجازی منتشر می‌شد که به صورت تقطیع شده و ابهام انگیز سعی در متهم کردن نیروی انتظامی در نگاه مردم و زیر سوال بردن عملکرد آن‌ها داشت. کلیپ‌هایی که بعضا توسط سلبریتی‌ها نیز تبلیغ می‌شد و سعی داشتند با استفاده از ظرفیت و محبوبیت آن‌ها در میان مردم اتهاماتی را که به نیروی انتظامی می‌زدند باورپذیرتر کنند. در نتیجه چنین اقداماتی دشمن برای ایجاد بحران و هرج و مرج طلبی جسارت بیشتری پیدا می‌کرد و سعی در مشروعیت بخشی به خود برای ضربه وارد کردن به بخش‌های مختلف بود. به طور مثال در سال ۹۶ اقدام برنامه ریزی شده و هماهنگی برای حمله به نیرو‌های گشت ارشاد با انتشار شایعات بی اساس و فیلم‌های تقطیع شده در فضای مجازی صورت گرفت. در میان این اقدامات تصویری در فضای مجازی منتشر شد که خانمی را در حضور شوهرش سوار خودروی پلیس می‌کنند، این تصویر برای چهارسال پیش بود که بررسی‌های صورت گرفته نشان داد این خانم به همراه آن آقا وارد منازل می‌شده و یک بچه را گروگان گرفته بودند، این فرد تحت تعقیب بود و ماموران نیروی انتظامی او را دستگیر کردند، اما در فضای مجازی چنین شایعه پراکنی می‌شد که این خانم با همسرش در حال قدم زدن بوده که او را گرفتند. در این شرایط حالا چه کسی می‌خواهد از ناجا دفاع کند؟ چه کسی می‌خواهد بیاید و با خانواده کودکی که ربوده شده صحبت کند؟ در حالیکه ماموران ناجا شب و روز در حال برخورد با قانون‌گریزان هستند انتشار این مطالب که حقایق را وارونه جلوه می‌دهند فقط کمکی در جهت تکمیل پازل دشن خواهد بود. چندی بعد شاهد آن بودیم که در خیابان پاسداران عده‌ای که خود را منتسب به دراویش می‌دانستند در اقدامی وحشیانه کارکنان نیرو‌های انتظامی را با هجوم دیوانه وار یک اتوبوس مظلومانه به شهادت رساندند؛ و یا در جریان دختران خیابان انقلاب مرتبا قصه‌هایی از برخورد خشن ماموران نیروی انتظامی با آن‌ها در فضای مجازی دست به دست می‌شد. در هجمه‌هایی که نسبت به نیروی انتظامی در فضای مجازی دیده می‌شود از تکنیک‌های مختلف جنگ روانی همچون؛ برچسب زنی، شایعه پراکنی، تحریف، دروغ بزرگ، پاره حقیقت گویی، اهریمن سازی، اغراق، تفرقه افکنی و... استفاده می‌شود.
هر چند چنین اقداماتی از سوی دشمن برنامه ریزی و مدیریت می‌شود، اما مردم هم در مواجهه با آن باید هوشمندانه عمل کنند. نیروی انتظامی فرزندان همین ملت هستند و هر گونه ترویج شایعه یا خشونت علیه آن‌ها علیه فرزندان همین ملت خواهد بود. مردم و رسانه‌ها در عملیات روانی علیه پلیس باید به کمک بیایند و شایعات بی اساسی را که کسی مسئولیت آن را نمی‌پذیرد ناآگاهانه گسترش ندهند. هر چند انتقال نقاط ضعف از هر نهادی مورد پیشرفت آن نهاد می‌شود، اما باید توجه داشت که رویکرد انتقادی به گونه‌ای نباشد که باعث تضعیف جایگاه ناجا، بی اعتمادی مردم و بازی کردن در زمین دشمن باشد. در نظر گرفتن این نکته حائز اهمیت است که امنیت اجتماعی حاصل همکاری مردم و نیروی انتظامی است و اگر هر کدام از آن‌ها وظیفه خود را به درستی عمل نکنند آثار مخرب آن دامن گیر همه اعضای جامعه خواهد شد.

ارسال نظرات